Die maatregel houdt in dat consumenten sinds januari rechtstreeks voor financieel advies betalen aan de adviseur die zij in de arm nemen. Advieskosten moeten dus apart worden gerekend door verzekeraars.

Het verbod geldt alleen niet voor polissen die tot en met vorig jaar zijn afgesloten. Bij consumenten met een uitvaartverzekering van vóór 1 januari 2013 zijn de advieskosten wel verwerkt in de provisie, benadrukt de Consumentenbond. Toch sturen sommige verzekeraars hun klanten nu een rekening als die advies willen over deze polissen.

AFM

De bond heeft het probleem aangekaart bij de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM). ,,De AFM moet deze verzekeraars tot de orde roepen, want zij laten hun klanten dubbel betalen”, zegt directeur Bart Combée.

Volgens hem zijn er ook verzekeraars die hun klanten op extra kosten jagen door geen uitvaartpolis af te sluiten zonder voorafgaand adviesgesprek. Hierdoor wordt consumenten in feite de mogelijkheid ontnomen om zelf te kiezen met welke adviseur zij in zee willen gaan. Verder wordt soms tegen de regels in een alles-in-één prijs gerekend voor distributie- en advieskosten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl